Nedá mi to sem nedat kousek článku z MUNI (informační plátek Masarykovi univerzity) o tom jak se vyvíjí takový informační systém. Podobnost se signály.cz čistě náhodná;-)
Redakce: Jak se takový systém, jako je IS, vyvíjí?
M. Brandejs: Vývoj informačního systému je postupný proces s různými fázemi. Na počátku je osvícený management, který se rozhodne zavést systém ve své firmě či škole. Pracovníci se brání. Mají strach, že jim systém přidá práci, že budou muset změnit svoje návyky nebo že se stanou nadbytečnými pro svoji firmu či školu. Management musí být pevný a musí vytrvat. Odpor může být skutečně houževnatý.
Ve druhé fázi je systém zaváděn. Pracovníci jsou nadšení z informačních technologií. Objevují nové hračky, které je baví. Změna jim přináší pozitiva. Zjišťují, že toho zvládnou udělat více a že mají čas i na jiné věci. Práce s počítačem jim přijde zábavná. Mají pocit, že odteď bude vše skvělé.
A pak přichází třetí fáze, která přináší rozčarování jak uživatelů, tak i vývojářů a provozovatelů systémů. Uživatelé zjišťují, že by chtěli ještě to či ono. S jídlem roste chuť. Proud podnětů a připomínek se stává nezpracovatelným. Vývojáři přestávají stíhat připomínky a podněty zpracovávat. Rostou počty vývojářů, servisních a konzultačních pracovníků. Uživatelé začínají být frustrováni z toho, že jejich podnětům a připomínkám není beze zbytku vyhověno. Vývojáři jsou frustrováni z nekončícího proudu připomínek a nekončící práce. Masarykova univerzita je – teď nevím jestli bohužel nebo bohudík – už ve třetí fázi.
Celý článek najdete v lednovém MUNI (PDF)
PS: Projekt signály.cz není informační systémem, ale má některé společné prvky. Zvlášť při čtení o třetí fázi se mi vybavovalo něco velice blízkého...
Komentáře
jejda, nenech se frustrovat.ja mam signaly rada a obdivuju vas vsechny, kdo na nich makate. nechce se mi verit, ze mistni uzivatele nejak hromadne remcaji... a pokud jo, tak ja chvalim a dekuju :) drzim palce
Já v tom vidím jeden rozdíl, a docela zásadní: zatímco stížnosti a připomínky k ISu bývají myšleny ve stylu: "jak to že to nefunguje, okamžitě to spravte, nebo proč už tady dávno není funkce na..., je vaší povinností se o starat, aby to fungovalo komfortně a abych já měl všechno v pohodě!", tak oproti tomu na signály jsou připomínky v 90% ve stylu: "objevil jsem tady tu chybku, napadlo mě, že by bylo dobré, kdyby..., a kdybyste si na to našli v té hromadě práce chvilku, bylo by to super, ale i kdybyste si chvilku nenašli, tak i tak máme signály rádi." a některé z těch připomínek jsou dokonce typu: "napadlo mě, že bych mohl..., nechtěli byste, abych...", a to se ti na ISu stát opravdu nemůže.
Já jsem přesvědčený, že i když někdo říká/píše připomínky jen stručným faktografickým vyjádřením, mnohdy to myslí, tak jak jsem to napsal. Zatímco s ISem jsem víceméně "jenom" spokojený, signály mám rád, a nejsem sám.
to vojtec: moc nesouhlasím - i na administrátory ISu se lidi obracejí "objevil jsem tady tu chybku, napadlo mě, že by bylo dobré, kdyby..., a kdybyste si na to našli v té hromadě práce chvilku, bylo by to super, ale i kdybyste si chvilku nenašli, tak i tak máme IS rádi. napadlo mě, že bych mohl..., nechtěli byste, abych..." - vím z vlastní zkušenosti i od kamarádů...
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.